با بازی کردن بهبود پیدا کنید – تبدیل تمرینات فیزیوتراپی به بازی های ویدیویی
هر کسی که تا به حال از یک آسیب بهبود یافته می داند که فیزیوتراپی می تواند دردناک، خسته کننده و کند باشد. همکار کاسمین میهایو قصد دارد با MIRA، نرم افزاری که تمرینات فیزیوتراپی را به عنوان بازی های ویدیویی سرگرم کننده تبدیل می کند، این وضعیت را تغییر دهد. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است.
بعید، سرگرم کننده، فیزیوتراپی . به طور سنتی، یک بیمار که فیزیوتراپی را در خانه انجام می دهد، تمام کاری که انجام میدهد نگاه کردن در آینه و انجام تمرینات بدون نظارت است . میهایو میگوید هیچ بازخورد یا تشویقی وجود ندارد. MIRA که توسط تیم او در رومانی و بریتانیا ساخته شده است، این رویه را تغییر می دهد. میرا و بازی های کنسول Wii مجموعه ای از بازی های ویدیویی ساده و سرگرم کننده است که حرکت دقیق را تشویق می کند و در عین حال محرک های صوتی و بصری را ارائه می دهد. با رسیدن به اهداف روی صفحه، بیماران تمرینات فیزیوتراپی خود را انجام می دهند. بنابراین، بیمار در حال نقاهت پس از شکستگی دست، ممکن است زنبور عسل را برای جمع آوری گرده پرواز دهد – در حالی که بازو را خم می کند و دراز می کند. فردی که پس از سکته بهبود می یابد ممکن است یک زیردریایی را از طریق آب عبور دهد تا دقت حرکت شانه را بهبود بخشد.
تمرینات متناسب، یک تجربه شخصی ایجاد می کند. هر یک از بازی ها مجموعه ای از تمرینات را ارائه می دهد که می تواند متناسب با نیازهای هر بیمار باشد. این به درمانگر بستگی دارد که تجویز کند کدام یک و برای چه مدت بازی کند. میهایو و تیمش، نرم افزاری ساخته اند که می تواند از طریق یک دستگاه ورودی حسگر حرکتی Kinect مایکروسافت و یک رایانه شخصی پخش شود. استفاده از سخت افزار در دسترس و نسبتا ارزان یکی از راه هایی است که آنها امیدوارند پذیرش توسط کلینیک ها و بیمارستان ها – و در نهایت توسط بیماران در خانه – را ترویج کنند.
از آنجایی که بیماران میدانند که پزشکان آنها را می ببینند تمرینات تجویز شده را کامل انجام میدهند.
وقتی میهایو سازنده مجموعه نرم افزاری MIRA هفت ساله بود، از درختی که از آن به عنوان مخفیگاه استفاده می کرد، افتاد. او میگوید: «پزشکان بازو و تنهام را در گچ بستند و چون شش هفته در آن وضعیت گیر کرده بودم، وقتی گچ برداشته شد دیگر نمیتوانستم آرنجم را دراز کنم. یک فیزیوتراپ تمریناتی را برای او تجویز کرد که از او می خواست تا آرنج خود را 100 بار در روز خم کند. جای تعجب نیست که کازمین کوچولو از این تمرینات تکراری و کسل کننده خودداری کند. اما این بدان معنا بود که بهبودی او بسیار بیشتر از آنچه باید طول می کشد. سال ها بعد، میهایو به عنوان دانشجوی مهندسی کامپیوتر، این تجربه دوران کودکی خود را در طی یک جلسه طوفان فکری برای مسابقه نوآوری مایکروسافت Imagine Cup به یاد آورد. “ما فکر کردیم، اگر بتوانیم مردم را وادار کنیم تا راه خود را برای بهبودی بازی کنند، چه؟” او به یاد می آورد. آنها برنده نشدند، اما این ایده ماندگار شد و MIRA – که مخفف Medical Interactive Recovery Assistant است – متولد شد.
آنچه در پسزمینه میگذرد به اندازه خود بازی مهم است. بازیهای مبتنی بر ورزش چیز جدیدی نیستند. آنچه در مورد MIRA مهم است این است که در پشت صحنه چه اتفاقی می افتد، زیرا تعداد تکرارهای بازیکن را ردیابی می کند، سرعت و دامنه حرکت را ارزیابی می کند و گزارشی را به پزشک ارائه می دهد. بیمار همچنین بازخوردهایی دریافت می کند که برای الهام بخشیدن به آنها در نظر گرفته شده است. میهایو میگوید: «بیماران با تماشای پیشرفت خود از سطحی به سطح دیگر، جمعآوری امتیازات و غیره سرگرم میشوند. “آنها احساس می کنند در حال پیشرفت هستند”
این نرم افزار و نرم افزارها و بازی های ویدئویی مشابه می تواند بهبود را تسریع کند – و فشار را بر سیستم پزشکی کاهش دهد. MIRA جایگزین نیاز به ویزیتهای منظم فیزیوتراپی نمیشود، اما اگر به بیماران کمک کند تمرینات خود را ادامه دهند، احتمالاً زمان بهبودی آنها کاهش مییابد. این بدان معناست که درمانگران برای کار با سایر بیماران آزاد می شوند. میهایو می گوید: «یک پزشک همیشه بهتر می داند که بیمار به چه چیزی نیاز دارد. اما وجود چنین ابزارهایی سرعت بهبودی را تسریع میکند که این امر نیاز به مراجعه به کلینیک را کاهش میدهد. خیلی خوب است که بیماران با سرعت بیشتری بهتر می شوند، در حالی که به طور بالقوه باعث صرفه جویی در وقت و هزینه جامعه پزشکی می شود.
سیستمی را تصور کنید که ممکن است به افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس یا آلزایمر کمک کند.
این نرم افزار برای بیماران در تمام سنین مناسب است. میهایو میگوید: «بیشتر بازیهایی که تاکنون ساختهایم برای توانبخشی اندامهای فوقانی هستند، اما اخیرا توسعه برخی تمرینها را برای پیشگیری از سقوط برای سالمندان به پایان رساندهایم. اینها بیشتر بر روی حرکات پایین تنه تمرکز می کنند: اسکات، ربایش لگن، حرکات نشسته به ایستادن و غیره. ایده این است که عضلات را تقویت کنیم و تعادل را افزایش دهیم تا از زمین خوردن جلوگیری کنیم. این مشکل بزرگتر از آن چیزی است که فکر میکنید: با توجه به موسسه ملی مراقبتهای بهداشتی و تعالی بریتانیا، 30 درصد از افراد بالای 65 سال و 50 درصد از افراد بالای 80 سال حداقل یک بار در سال زمین میخورند.
MIRA همچنین می تواند برای کمک به بهبودی سکته مغزی یا مبتلایان به زوال عقل، پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس استفاده شود. میهایو امیدوار است که این فقط شروعی برای فرانچایز MIRA باشد که فراتر از آسیب های ارتوپدی کار می کند. او سیستمی را متصور است که ممکن است برای تبلیغات نیز استفاده شود تمرینات مفیدی را برای بیماری هایی مانند پارکینسون، ام اس یا آلزایمر – یا حتی به تشخیص – کمک می کند تا به کاهش مشکلات لرزش، تعادل، قدرت عضلانی و غیره کمک کند. تیم او در حال توسعه نسخه ای از بازی است که می تواند در خانه استفاده شود (در حال حاضر فقط در کلینیک ها و بیمارستان های اروپا و ایالات متحده موجود است). آنها همچنین یک نمونه اولیه بازی برای گفتار و زبان درمانی ساخته اند که اکنون در انتظار آزمایش بالینی است.
دیدگاهتان را بنویسید